Jak stworzyć własne perfumy?

Na początku nie jest to takie proste. Mieszanie olejków może nam nie wychodzić,jeżeli nie mamy chociaż podstawowej wiedzy na ten temat. Trzeba wiedzieć jakie zapachy możemy łączyć tworząc akordy zapachów i jak później zrobić z nich perfumy.
Postaram się Wam to przybliżyć. Zbierałam materiały z różnych źródeł i ciągle czegoś mi brakowało, dlatego zwlekałam z tym postem. Mam nadzieję, że ten wpis będzie pomocny. 

Typy zapachów:
Perfumy nazywana także ekstraktem, jest najczystszą i najbardziej koncentrowaną formą zapachu. Utrzymuje się najdłużej na skórze. Jest również najdroższa. Zawiera 15% i więcej esencji zapachu, zwykle około 30%.

Eau de Perfum niewiele mniej silny niż perfum, zawiera 10% lub więcej esencji zapachu.

Eau de Toilette 5-8% esencji zapachu, lekki zapach, krócej utrzymuje się na skórze.

Eau de Cologne to męski zapach, w kompozycji ma jedynie 2-5% esencji.

Eau Fraiche to woda odświeżająca, zawiera 3% lub mniej esencji.

Rozróżniamy kilka rodzajów zapachów:
Kwiatowe
Cytrusowe
Szyprowe (kompozycja drzewno- cytrusowa)
Aldehydowe (kategoria powstała w XX wieku)
Orientalne
Paprociowe
Drzewne
Tytoniowo-skórzane

Wszystko ładnie przedstawione na kole zapachów.


Zapach budują trzy nuty.
Nuta głowy to zapach, który czujemy jako pierwszy, jest najbardziej ulotna.  Stanowi 15-25 % zapachu.

Nuta serca to charakter zapachu, klucz całego blendowania. Buduje most pomiędzy nutą głowy, a bazą zapachu. (30-40%)

Baza zapachu daje dobre podstawy, utrzymuje się najdłużej. (45-50%)

Każdą nutę możemy skomponować z kilku zapachów,najczęściej od 2-4, musimy wiedzieć jak je łączyć.
To dobrze opracowane kombinacje:
NUTA GŁOWY

Cytrusowe
Paprociowe
Kwiatowe
Szyprowe
Drzewne
Korzenne
Bergamotka
Grejpfrut
Limonka
Cytryna
Słodka pomarańcza
Mandarynka
Bazylia
Neroli
Pettigrain
Mimosa
Galbanum
Pettigrain
Mimosa
Drzewo cedrowe
Liść laurowy
Czarny pieprz
Kolendra
Kardamon
Imbir

NUTA SERCA
Cytrusowe
Paprociowe
Kwiatowe
Szyprowe
Drzewne
Korzenne
Litsea
Szałwia
Rumianek
Lawenda
Pelargonia
Jaśmin
Róża
Dzika róża
Ylang Ylang
Kwiat lipy
Fiołek
Cyprys
Jałowiec
Goździk

BAZA ZAPACHU
Balsamiczne
Paprociowe
Szyprowe
Ziemne
Drzewne
Kadzidło
Labdanum
Vanilia
Bób
Bób
Labdanum
Patchouli
Wetiwer
Drzewo sandałowe
Wetiwer
Paczula

Zaczynając można wybrać 2-4 olejków eterycznych z każdej grupy, najlepiej 3. Na początek łączymy po jednej kropli, tak otrzymujemy zbalansowany zapach. Wąchając możemy wyczuć jaki olejek czujemy najmocniej, a który jest słabo wyczuwalny. Stopniowo zwiększamy proporcje, tak żeby zapach był dla nas przyjemny, zapach budujemy według siebie.
Po kolei tworzymy 3 akordy, wybieramy 3 olejki z nuty głowy i je łączymy, potem tak samo z kolejnymi nutami.
Łączymy je ze sobą w odpowiednich proporcjach.
Dopełniamy wszystko bazą alkoholową do perfum, kiedyś zamawiałam ją na allegro, teraz nie jest dostępna. Dam Wam znać jak się pojawi, nie była droga.
Można użyć wódki i w kilku książkach natknęłam się na takie rozwiązanie. Wódka ma bardzo intensywny zapach, jeśli miałabym ją wykorzystać to jedynie kilka łyżek, a resztę lepiej wypełnić olejem  lub wodą destylowaną. Kilka przepisów znajdziecie także TU.

Popularna jest też metoda francuskiego perfumiarza Jean'a Carles. Można poczytać więcej na ten temat, niestety po angielsku. To prosta metoda, bazuje na 10 kroplach dwóch olejków, które mieszamy. Pozwala znaleźć odpowiednią kombinację, a potem rozbudować zapach w odpowiedniej proporcji. Dobra metoda, bo wystarczy niewielka ilość olejków. W razie czego łatwo uratować sytuację i nic się nie marnuje.

Ciekawy artykuł o blendowaniu znalazłam również tu. Można tu także zamówić różne olejki i bazy do perfum. Są też piękne zestawy do tworzenia perfum, niestety bardzo drogie.

Czasem nie ma co się długo zastanawiać i kombinować, oczywiście nie każdy będzie latał z buleleczkami jak Jan Baptysta z "Pachnidła", ale to jednak ewenement:P
Zrobiłam niedawno perfumy szybkim sposobem.
Chciałam otrzymać Eau de Perfum 50 ml.
Wybrałam 6 olejków,żeby było łatwiej i kombinowałam i jakich ilościach ich użyć,żeby użyć 500 kropel (1 ml = 20 kropel). Takie stężenie sobie wymyśliłam. Perfumy są trwałe, czuję je przez kilka godzin.
Do nuty głowy wybrałam bergamotkę i limonkę (po 50 kropel),
do nuty serca: róża i ylang ylang ( po 100 kropel)
jako bazy użyłam kadzidła i labdanum (po 100 kropel).
Pachnie całkiem, całkiem:) Kolejnym razem zamienię labdamun na wanilię czy jakiś inny delikatny zapach, trochę go złagodzi. Wyszedł dość mocny, początkowo mnie drażnił, ale tym się nie można się sugerować. Na początku  nie czujemy właściwego zapachu. Najlepiej gotowe perfumy wstawić na noc do lodówki. Rano przepuścić je przez filtr od kawy, niektóre olejki zawierają wosk i w ten sposób otrzymamy klarowne perfumy. Dopiero po tym czasie poczujemy prawdziwy zapach. Moje bardzo mi się podobają. Super, są unikalne i tylko nasze:) Chyba,że zdecydujemy się nimi podzielić.
Nie jest to trudne, trzeba znaleźć trochę więcej czasu i dobrze dobrać olejki.
W trakcie wąchania kolejnych olejków lepiej mieć otwarte okno,bo łatwo o ból głowy. Między kolejnymi zapachami dobrze jest wąchać ziarna kawy, która neutralizuje zapachy. Jeśli nie mamy kawy wystarczy powąchać skórę w okolicy dołu łokciowego.

Zapach, który tworzymy możemy wykorzystać również w innych kosmetykach, nie tylko w perfumach. Zachęcam do próbowania, naprawdę wciąga!
Zapisujcie wszystko dokładnie, bo z pamięci ciężko dokładnie odtworzyć zapach.
Oglądałyście film "Jasminum"? To jeden z moich ukochanych filmów, oglądałam go wiele razy. Po jego obejrzeniu wkręciłam się w zapachy. Chciałabym kiedyś spróbować metody enfleurage, która jest tam pokazana. Najlepiej "ściągnąć" zapach ze swojej skóry połączyć go z ulubionymi olejkami. To może być ciekawe, może uda się kiedyś spróbować.
To bardzo obszerny temat i starałam się go trochę przybliżyć.  Jeśli macie pytania postaram się na nie odpowiedzieć. Na pewno będą kolejne posty na ten temat.

57 komentarzy:

  1. Bardzo, ale to bardzo dziękuję Ci za ten wpis. Czekałam na niego z niecierpliwością bo marzy mi się samodzielne robienie zapachów. Może, kiedyś :) Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa:)

      Usuń
    2. Ten post jest naprawdę bardzo inspirujący ;)

      Ja do tej pory jedynie aplikowałam sobie olejki eteryczne na nadgarstki, ale szybko sie ulatniają i zapach znika ;(

      Usuń
    3. W LABO41 pomagamy tworzyć własne perfumy. Stawiamy na personalizację w dobie masowej produkcji.
      Polecamy: http://labo41.pl

      Usuń
    4. Witajcie, jestem mile zaskoczona. Udało mi się zamówić skomponowany przeze mnie zapach.
      Nie wiedziałam, że jest w ogóle taka możliwość. A tu takie miłe zaskoczenie.
      Zapach est cudowny no i co najważniejsze dla mnie to oryginalny perfum.
      Dziękuję labo 41, poniżej link do sklepu.
      Perfumy ręcznie robione

      Usuń
  2. Wow! Jestem pod wrażeniem! Wszystko świetnie opisałaś i oczywiście zachęciłaś.
    Chciałabym pokombinować z olejkami, ale muszę się porozglądać, gdzie je kupić.
    Najbardziej pociąga ta ich niepowtarzalność.
    Uwielbiam zapach jaśminu myślę, że to będzie mój punkt wyjścia :)
    Świetny post!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaśmin też bym chętnie wkomponowała:) Powodzenia:)
      Na stronie zrób sobie krem jest sporo ciekawych olejków,nie są drogie.

      Usuń
    2. no ten artykuł to bardzo profesjonalnie Pani napisała
      ;)

      Usuń
  3. Dzięki za post :) Planuje właśnie coś zmajstrować teraz wiem jak :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Wielkie dziecki za post, bardzo chcialabym ukrecic wlasne perfumy ale moje proby "na slepo" niezbyt mi dotad wychodzily.

    OdpowiedzUsuń
  5. Kiedys próbowałam coisk zmjstrowac ale nic fajnego mi nie wyszło:(

    OdpowiedzUsuń
  6. O mój Guru! *bije pokłony* Dzięki Ci za tę notkę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciągle się uczę i jestem amatorem.Cieszę się,ze mogłam pomóc.

      Usuń
  7. Wow, co za wpis! :)

    Nabrałam ochoty na małe eksperymenty, ale muszę zaopatrzyć się w olejki, bo w domu mam tylko drzewo herbaciane i sycylijską pomarańczę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja też bardzo lubię ten film. I w ogóle filmy Kolskiego.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dobre zestawienie najważniejszych widaomości o zapachach!!!
    Tylko mówi się "perfumy", a nie "perfum" ;-)

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny post! Muszę spróbować, koniecznie. Zakupuję olejki ;) Gratuluję Twoich własnych :)

    OdpowiedzUsuń
  11. nigdy bym nie pomyślała o zrobieniu samodzielnie perfum, ale dzięki tobie to wydaje się całkiem proste.
    na pewno kiedyś wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zapraszam do mnie na rozdanie ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetny post. Może to jest wyjście dl amnie, bo ciężko mi dobrac odpowiednie perfumy. Mam doslownie kilka zapachow, ktore moge uzywac.
    Czekam na ciag dalszy o perfumach!
    Pozdrawiam
    ruda

    OdpowiedzUsuń
  14. EKOcentryczko, zostałaś otagowana. Masz ochotę przyłączyć się do zabawy? http://naturalna-i-lohas.blogspot.com/2012/04/tag-50-pytan-do-naturalozakupoholiczki.html

    OdpowiedzUsuń
  15. Kochana jesteś po prostu wspaniała!!! Szukałam kiedyś informacji w necie jak zrobić własne perfumy ale wszędzie pol informacje dawali. A tu masz, Wyobrażam sobie ile tylko szperania cie kosztowało żeby je zebrać wszystkie w całość. Podziwiam!!!
    Odziedziczyłam po znajomym spora kolekcje olejków, tylko instrukcji jak je wykorzystać nie miałam
    dzięki dzięki i jeszcze raz dzięki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Powodzenia w tworzeniu swoich zapachów!

      Usuń
    2. Nie ma za co... teraz jak już wszystko wiem to tylko zebrać 4 literki trzeba i się do roboty brać :P

      Usuń
  16. Nigdy nie próbowałam robić kosmetyków domowymi sposobami.

    OdpowiedzUsuń
  17. Świetny artykuł, szybciej sama sobie perfumy zrobię niż znajdę w sklepie takie, które mi się podobają :)

    OdpowiedzUsuń
  18. ja tez wole robic swoje kompozycje!

    OdpowiedzUsuń
  19. A mogłabym Cię prosić o opisanie pozyskania zapachu z własnego ciała metodą enfleurage w domowych warunkach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego nigdy nie robiłam, metoda jest ciekawa, ale nie znam jej na tyle,żeby ją wykonać w domu.

      Usuń
  20. Ja lubię robić sobie olejki pod prysznic oraz mydełka. No, ale perfumy. Zaskoczyłaś mnie, A NA TO WŁAŚNIE DŁUGO CZEKAŁAM.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też się zachwyciłam kiedy po raz pierwszy mi coś wyszło:) Lubię się bawić zapachami, pozdrawiam:)

      Usuń
  21. mam pytania: czy można rozpuszczać ekstrakty w 96% alkoholu czy w tych o niższym stężeniu? a jeśli w tych o niższych to może wiesz dlaczego?:)
    i jeszcze jedno: robiłaś perfumy z własnych ekstraktów czy kupowałaś je?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Głównie kupowałam ekstrakty, swój zrobiłam jedynie z lawendy. Nie wiem jak się zachowują ekstrakty w 96% alkoholu, chyba trzeba spróbować na mniejszej ilości i się przekonać. Przepraszam nie umiem pomóc, nie jestem specjalistką, po protu lubię się bawić zapachami:) Pozdrawiam!

      Usuń
  22. Bardzo miły zakątek:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  23. Chciałam zrobić perfumy pachnące bzem i agrestem. Wiesz może z czym należałoby połączyć takie olejki?

    OdpowiedzUsuń
  24. Zabawne, znalazłam się na tym blogu właśnie dzięki filmowi "Jasminum", który obejrzałam wczoraj wieczorem. Piękny film, naprawdę zachęcił mnie do tworzenia i odkrywania nowych zapachów.

    OdpowiedzUsuń
  25. Kochana gdzie można dostać te olejki eteryczne ? Bo ja nie mam pojęcia; (

    OdpowiedzUsuń
  26. Witam:) Na przykład tutaj:
    ecospa.pl/kategoria/olejki-i-hydrolaty/naturalne-olejki-eteryczne

    OdpowiedzUsuń
  27. Moża zrobić perfumy z naturalnych olejków, ale dać np. 2 zapachowe (syntetyczne)? Nie ma olejków eterycznych owocowych, a niektóre trudno zdobyć albo są za drogie. Czy zapach nie będzie wtedy sztuczny? Pozdrawiam;-)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ja kupuję olejki na stronie www.zielonyklub.pl czasami dodaje zapachy kosmetyczne;-)))))

    OdpowiedzUsuń
  29. Kochana czy możesz mi podać jeszcze jakiś przepis? Nie umiem łączyć zapachów;(

    OdpowiedzUsuń
  30. Inspirujący artykuł. Poszukuję informacji na temat olejku papirusa. Może coś wiesz na ten temat?

    OdpowiedzUsuń
  31. W jakich proporcjach trzeba zmieszać alkohol ( i jaki spirytus?) Z wodą destylowaną oraz olejkami eterycznymi?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie używałam nigdy spirytusu, proporcje podałam we wpisie, wszystko jest wyjaśnione. Nie rozumiem dokładnie pytania, proszę je sprecyzować.

      Usuń
  32. A gdzie ty zamawiasz olejki, na jakiej stronie?

    OdpowiedzUsuń
  33. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  34. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  35. Ja tworzę swoje perfumy przy pomocy strony www.labo41.pl mają bardzo różne i niespotykane olejki. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  36. Pierwszy rz to widzę.Nie mam pojęcia o czym piszecie i od czego by tu zacząć. Jestem ciemna jak dwunasta w nocy.

    OdpowiedzUsuń
  37. Bardzo ciekawy art, takie naturalne wyroby to świetna sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  38. Witam, mam do odsprzedania dwa składniki zapachowe męskie. Mogę odsprzedać w pojemnościach 5 ml, 15 ml,
    30 ml, 500 ml. Jeśli jest ktoś zainteresowany to proszę pisać na maila niemocny@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  39. Witam, długo szukałam strony jakiegoś zaczepienia, by móc zrobić własne perfumy, ale nie wiem kompletnie od czego zacząć. Czy mogłabym prosić o wskazówki, gdzie mogę kupić składniki i jakieś pojemniczki albo coś podobnego? Bardzo proszę o pomoc :)z góry dziękuję ;)

    OdpowiedzUsuń

Copyright © 2016 Ekocentryczka , Blogger